Uitdagingen

In het dagelijks leven kom je iedere dag in aanraking met uitdagingen. Je kan ervoor kiezen deze op verschillende manieren het hoofd te bieden. De makkelijkste weg is natuurlijk om de uitdaging uit de weg te gaan of te vermijden. In dat geval is het belangrijk om je hierbij de vraag te stellen “Wat levert dit me op in de toekomst? “. De uitdaging zal in 8/10 gevallen ooit in je leven opnieuw je pad kruisen en wat zul je dan doen? Opnieuw vermijden?

 

Om niet opnieuw voor die keuze te hoeven staan, kan je ook onmiddellijk proberen de uitdaging aan te gaan! Even moedig zijn en kiezen voor de korte pijn. Da’s natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan… Je gevoelens kunnen soms zo overheersend zijn, dat je in je hoofd aan niets anders kunt denken. Dit merkte ik zelf ook en het hielp me om dan met anderen over mijn angsten te praten. Op die manier primeerde vaker de rationele kant en niet de eetstoornis, maar het is een proces met vallen en opstaan. Probeer daarom op dit vlak mild te zijn voor jezelf en de lat niet te hoog te leggen!

 

Stel dat je ervoor hebt gekozen om de confrontatie aan te gaan. Het is dan ook erg belangrijk om achteraf niet te compenseren op de één of andere manier. Integendeel, probeer jezelf te belonen omwille van je moed en doorzettingsvermogen! Wanneer je nl. toch compenseert, zul je je achteraf enkel mislukt voelen. Je hebt nog steeds niet je angst overwonnen en door dat korte moment van zwakte zal het ook moeilijk zijn om jezelf iets te gunnen. Je hoeft niet altijd iets te kopen, een cadeau voor jezelf kan ook bv. een wandeling in de natuur zijn of een extra lange beurt onder de douche … ikzelf kon hiervan nog meer genieten dan van een gekocht cadeautje!

 

Om te vermijden dat je op de één of andere manier de uitdaging compenseert, kan het helpen om afleiding te zoeken. Hoe dit voor jou het best gaat, moet je zelf uitzoeken. Sommige mensen vinden rust in de natuur, andere vinden het leuk om naar een tv-serie te kijken of te gaan sporten. Wat je kiest heeft geen belang, als je je er maar goed bij voelt. Mindfulness en yoga zijn andere manieren die meerdere mensen gebruiken om tot rust te komen. Het kan helpen om eventjes terug in contact te komen met je gevoelens en je lichamelijk bewustzijn.

 

Wanneer is je uitdaging dan geslaagd? Als je ze enkel bent aangegaan? Moet je voor jezelf een bepaald resultaat halen? Ook dit kan één van je piekergedachten zijn. Hierbij is het belangrijk om mild te zijn voor jezelf. Leg die lat niet te hoog voor je. Gewoon de uitdaging aangaan is al heel goed! One step at a time! Een andere keer kan je dan proberen om een stapje verder te gaan. Zo zul je het snelst je vooropgestelde doel bereiken.

 

Op die manier krijg je langzaam maar zeker je eigen leven weer in handen. Denk je ineens aan wat een vrijheid je opnieuw bezit. Je wordt niet meer gedirigeerd door je angsten, maar door je eigen voorkeuren.

 

Probeer verder te denken op lange termijn. Mij hielp het ook om af en toe een beetje te fantaseren. Waar zie ik mezelf over 5 jaar? Wil ik dan nog steeds thuis zitten herstellen of wil ik in staat zijn echt te leven en niet meer beperkt zijn in mijn mogelijkheden? Ik besluit om voor die tweede optie te gaan, doe jij met me mee?

 

Linda