Triggers

Woensdagnamiddag. Ik lag uitgeteld op het bedje in mijn atelier, starend naar de muur. Het was weer zover. Ik had mezelf in de nesten gewerkt. Ik keek naar de schetsen die op mijn bureau lagen. Half afgewerkt, exemplaren waarvan ik helemaal niet tevreden was. Ik bedacht me dat ik nog veel andere taken moest afwerken. Een gevoel van stress overviel me plots. Hoe zou ik dit allemaal nog voor mekaar krijgen binnen de tijd? In mijn achterhoofd wist ik dat ik die deadlines nooit zou halen. Ik voelde me stom. Waarom kon ik niet gewoon een planning maken? Dat kost zo weinig moeite, en toch komt het er nooit van. Ik werd kwaad op mezelf. Tegelijkertijd voelde ik verdriet, omdat ik dit al vaak had meegemaakt. Straks zou ik moeten sturen naar iedereen dat het me niet lukt om hun werk af te krijgen. Dan zou ik mensen ontgoochelen. Dat is iets waar ik al heel mijn leven bang voor ben, mensen teleurstellen. Het voelde aan als een bewijs dat ik niet goed genoeg was (om aan hun vraag te kunnen voldoen). Bijna automatisch kwam de gedachte in me op om niet meer te gaan eten. Vroeger zou ik dit dan ook gedaan hebben. Ik zou ipv een planning te gaan maken voor mijn werk, op zoek gaan naar manieren hoe ik zo lang mogelijk het eten kon uitstellen.

Wat zijn triggers?
Een trigger is iets dat ervoor zorgt dat je jezelf met bepaalde gedachten of gedragingen gaat bezighouden. Het is voor iedereen verschillend. Voor sommigen kan een foute opmerking een aanleiding geven om zich in de eetstoornis te gaan storten. Voor anderen zijn het beelden die ingewikkelde gevoelens oproepen, waar iemand maar moeilijk mee kan omgaan.
Ik kan niet zo goed plannen. Uitstelgedrag en angst om het niet goed genoeg te doen, doen me vaak de das om. Het zorgt ervoor dat alle taken zich opstapelen en ik bijgevolg een enorme chaos rondom mij creëer. Een oerwoud, waarvan ik geen plattegrond heb om ze uit te geraken. Het duurde een hele tijd voor ik doorhad dat dit een enorme trigger is geweest om te vluchten in mijn eetstoornis. Ik kreeg vaak het gevoel dat ik de controle kwijt was over alles. Op die manier vond ik toch nog een vorm van
controle over mezelf. Het leidde me daarnaast ook af van de situatie waarin ik zat. In plaats van de situatie onder ogen te zien en de koe bij de horens te vatten, ging ik me storten op het ‘niet-eten’.

Herken je triggers
Het is niet altijd gemakkelijk om triggers op tijd op te merken. Soms kan het zijn dat je pas achteraf merkt dat iets je getriggerd heeft. Daarom is het belangrijk om bewust te worden van jouw eigen triggers. Stel jezelf eens de vraag wat ervoor zorgt dat je jezelf met de eetstoornis gaat bezighouden.
Het kan handig zijn om die triggers op te schrijven. Zo kan je ze in de toekomst beter vermijden.

Herken je grenzen
Wat ik ook van mijn triggers heb geleerd is dat ze vaak voortkomen uit het feit dat ik geen ‘nee’ kan zeggen tegen mensen. Ik heb nogal de neiging om iedereen tevreden te willen stellen. Daarom ga ik bijna altijd in op de vraag om iets te doen voor iemand. Er is volgens mij niets mis met dingen doen voor andere mensen, integendeel. Het is een van de mooiste daden die er zijn. Zolang je jezelf maar bewust bent van jouw eigen grenzen. Je hoeft jezelf niet weg te cijferen voor iemand anders. Ik denk dat ik hier in de toekomst meer op moet letten.

Bewust opzoeken van triggers
Ik moet toegeven dat ik in het verleden mezelf bewust wel eens goed de dieperik in kon duwen. Door op zoek te gaan naar triggers, zoals beelden van slanke mensen, of bepaalde websites die eerder negatief tegenover herstel zijn, genoot ik stiekem van de zelfhaat die bij me opkwam. Misschien is genieten niet het juiste woord, maar ik kon mezelf er helemaal door laten meeslepen. Als ik hier nu aan terugdenk, vind ik dit heel triest. Nu probeer ik mijn lichaam als een tempel te beschouwen, waarvoor je goed moet zorgen.

Wat zijn jouw triggers?


Liefs,
Moana

2 reacties op “Triggers”

  1. Hoi Moana hoe goed ken je jezelf! Het is heel moeilijk om je grenzen stellen vind ik. Ik voel me schuldig als ik née zeg en denk dan altijd dat ik anderen misschien ook eens zal nodig hebben. En dan zou ik alleen iets durven vragen als ik zelf ook iets voor hen gedaan heb. Vooral op mijn werk ondervind ik dat. Het zorgt voor stress en een triestig eerder depressief gevoel. Maar ik denk niet dat dat me triggert Ik vind mijn gewicht heel belangrijk. Als ik me minder voel dan anderen, ik voel me vaak minderwaardig, dan stop ik met eten. Ik kan dan iets wat anderen niet kunnen. Neen zeggen tegen allerlei lekkers. Dat geeft me even een gevoel van macht en glorie, puur voor mezelf.
    Zorg goed voor je waardevolle tempel, en voor je zien die er woont. en probeer zeker nu tijdens je herstel niet teveel hooi op je vork je nemen. Ik hoop dat het je lukt! Even de concentratie terug op je werk richten. Dan ga je nog zo blij zijn dat het af is geraakt. Misschien is een dagje later niet erg voor de ander? En hierna niet direct ja zeggen maar altijd even bedenktijd vragen.
    Veel liefs xxx

    1. Hey Liesbet
      Je grenzen stellen vraagt inderdaad oefening. Want, wat als je je eigen grenzen niet kent? Hoe kan je die dan aangeven? Ik denk echter dat je je absoluut niet schuldig hoeft te voelen, als je op deze manier voor jezelf opkomt. Dat is een stukje zelfzorg. Het vraagt inderdaad wel wat moed om dit aan te geven. Maar het is wel belangrijk om dit te doen. Ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om iets te weigeren aan iemand omdat het niet lukt of bijvoorbeeld omdat je er geen zin in hebt. Maar als je daarbij zegt waarom je iets liever niet doet, zal die persoon dat waarschijnlijk wel begrijpen. Een beetje kadering kan altijd wel helpen.

      Wat je vertelt over de minderwaardigheidsgevoelens, vind ik heel herkenbaar. Heb je dat ook al eens aangegeven, op het moment dat je die gevoelens ervaarde? Het kan volgens mij helpen om die gevoelens uit te spreken, om er niet alleen mee te blijven zitten. En waarschijnlijk is het een hele opluchting om de mening van iemand anders hierbij eens te horen. (?)

      Dankjewel voor je raad Liesbet!
      Liefs! X

Reacties zijn uitgeschakeld.