15 tips voor moeilijke momenten

  1. Neem een lekker warm bad met bubbels (en schuim).
  2. Ga naar de sauna.
  3. Trek naar de bioscoop en kies een komische of romantische film (geen spanning als je al hyper bent).
  4. Als je een partner hebt, vraag een massage.
  5. Maak een lekker kopje thee en nestel je heerlijk op een bank buiten of voor de tv.
  6. Ga de stad in en koop iets leuks voor jezelf.
  7. Als het buiten zonnig is, neem dan een luie stoel en ga lekker genieten van de zon op je huid of van een boek.
  8. Beweeg regelmatig, maar overdrijf er niet mee: het moet wel leuk blijven. Bewegen kan rustig zijn (vb. jin yoga) of eerder intens (vb. lopen, spinning).
  9. Zet je lievelingsmuziek op en laat je even gaan, dans er op los en geniet ervan.
  10. Maak zelf muziek: zing mee of neem er je instrument bij.
  11. Maak een wandeling (met de hond) en gebruik al je zintuigen: wat zie je, wat hoor je, wat ruik je, hoe voelt het buiten, hoe proeft het fruit?
  12. Zoek op Pinterest of YouTube naar leuke DIY’s en zet jezelf aan het knutselen.
  13. Zoek naar een foto van een moment waarop je gelukkig was en schrijf eens over waarom je je toen zo voelde.
  14. Bel een vriend of vriendin.
  15. Boek een weekendje voor jezelf (dat kan ook thuis: hou je agenda leeg voor me-time) en doe enkel waar je op dat moment écht zin in hebt.


Afbeelding van Sofie Zbořilová via Pixabay 

Geniet van buiten zijn
in de natuur
van tot rust komen
en blijven ademen
4 tellen in – 1 tel vasthouden
4 tellen uit – 1 tel vasthouden
en dan weer opnieuw
blijven ademen
tot de rust
in je keert

Samengesteld door Els Verheyen, voorzitter ANBN