December staat weer voor de deur. Een tijd van feesten en gezellig samenzijn. Toch is dat lang niet voor iedereen het geval.

 

christmas-791142_1920

Als je een eetstoornis hebt en daarvan aan het herstellen bent, vormen de vele gelegenheden waar er eten op tafel staat een groot obstakel. Een berg die daar staat en waar je niet van weet wat ermee te doen: er met een grote boog omheen lopen en zeggen dat je al iets anders te doen hebt, of de berg beklimmen en je grootste angsten aangaan?

Voor iedereen die een maaltijd of familiefeest organiseert waar ook iemand met een eetstoornis(verleden) op aanwezig is, willen we graag een aantal tips meegeven. 

  1. Praat niet over gewicht
    Je kent het wel. Je hebt je familie al een tijd niet meer gezien en plots vraagt iemand je ‘Oh, je ziet er goed uit, ben je afgevallen?’ of ‘Oei, precies een beetje verdikt?’. Dit soort opmerkingen zijn echte afknappers. 
    Hiermee geef je het signaal dat gewicht het eerste is dat je opmerkt en dat het een indicatie geeft van hoe het met iemand gaat. 
    Je voelt zelf wel aan dat zoiets een erg ongemakkelijk gevoel kan geven, zeker voor mensen die herstellen van een eetstoornis. 
    Mensen weten zelf wel hoe hun gewicht is geëvolueerd. Iemands gewicht zegt ook helemaal niets over hoe het écht met hen gaat. Het vertelt je niets over hoe ze zich voelen, waar ze zich mee bezig houden, wat hen interesseert,…  Hou zo’n opmerkingen dus gewoon achterwege. Vraag liever naar hobby’s, werk, bezigheden, favoriete series op tv, vrienden, reizen,… 

  2. Vertel niet over je laatste dieet of waarom je bepaalde voedingskeuzes maakt
    Levensstijl is voor heel wat mensen in onze samenleving een belangrijk thema. Mensen willen vaker bewuste keuzes maken als het gaat om hun eet- en beweeggewoonten. En dat is prima. Maar dat hoeft niet uitgebreid besproken te worden aan een feesttafel, waar je eigenlijk gewoon gezellig wil samenzijn. Het doel van zo’n feestelijke momenten is om elkaar te ontmoeten, om samen te zijn met mensen die je graag hebt of die je misschien al langer niet hebt gezien. 
    Praten over diëten kan erg triggerend zijn voor mensen met een eetstoornis. Daarmee geef je aan hoe belangrijk uiterlijk en gewicht voor je zijn. Zeker voor iemand die zich net goed aan een eetschema moet houden, is het horen van dieettips heel verwarrend en verleidelijk. Ik hoorde dan “oh, maar die moet minder eten dan ik, waarom moet ik dan zoveel eten, dat is niet eerlijk!” Of ik hoorde dat er redenen zouden zijn om bepaalde voedingsmiddelen te vermijden. Terwijl we juist moeten leren dat er geen “goed” of “fout” eten bestaat, dat het juist de kunst is om evenwichtig te eten en te leren na verloop van tijd om te luisteren naar wat je lichaam nodig heeft. 

  3. Zet je weegschaal uit het zicht
    Het vergt weinig moeite en je kan er heel wat leed mee besparen. Hierdoor hoeft je gast er zelfs niet over te piekeren, of het wel zo goed is om er op te gaan staan. Om dat dan misschien wel 10 keer na elkaar te doen… 

  4. Zorg voor activiteiten voor en na het eten
    Als je afleiding hebt, dan is de kans minder groot dat je helemaal overspoeld wordt door piekergedachten. Geef mij maar een spel, een raadsel of een gezellige buitenactiviteit (aan het haardvuur, of een wandeling met opdrachten). En ook na de maaltijd is het goed om iets te doen te hebben, om niet in je eigen hoofd vast te komen zitten in destructieve eetstoornisgedachten. Je kan ook vragen om te helpen met het klaarzetten van de tafel, of om nadien de afwas te doen. Ook dat zijn manieren om je gedachten van iets af te leiden, en je hebt ondertussen misschien zelfs de kans op een fijn gesprekje.

  5. Geef geen opmerkingen over hoeveel iemand heeft gegeten
    Niets zo vervelend en genant als wanneer iemand voor een hele tafel familieleden opmerkingen krijgt over de hoeveelheid op zijn bord: “Moet je niet toch nog wat hebben?” of “Is dat alles wat je gaat eten?”. Maak er dus geen scène van als iemand teveel of te weinig gegeten heeft. Besef dat dit soort maaltijden al heel erg stressvol zijn en dat de persoon in kwestie al ontzettend hard zijn best doet. 
    Maak je je toch zorgen, dan kan je bijvoorbeeld ook helpen door op voorhand het menu door te geven. Sommige mensen maken dan samen met de diëtist of een familielid een plan op voor de maaltijd. Op die manier geef je mensen de kans om rustig te informeren bij iemand die ze vertrouwen wat een ‘normale’ portie voor hen kan zijn. Op het moment zelf hoef je je er dan geen zorgen om te maken. De persoon zal sowieso zijn best doen en zelf inschatten wat op dat moment haalbaar is en wie erover aan te spreken, als het echt lastig wordt.