Als je vecht tegen een eetstoornis, is het vaak moeilijk om lief te zijn voor jezelf. Mildheid en compassie zijn vreemde woorden en lijken enkel voor anderen weggelegd. Heb jij ook vaak zo’n gevoel? Dan is deze blog er speciaal voor jou! Hier zijn mijn tips om toch te proberen jezelf te belonen.

 

1) Lichaamsverzorging

 

Je kan om te beginnen starten met jezelf goed te verzorgen. Voor de ene persoon is je aankleden ’s morgens al een grote stap, voor een ander misschien routine. Ga dan een stap verder, bv. verzorg je handen, voeten of een ander lichaamsdeel met bodylotion. Door het contact met jezelf, wen je ook aan je eigen vormen en lichaam. Als dat moeilijk voor je is, kan je ook een haarmasker aanbrengen. Wees creatief! Op internet vind je tal van receptjes gebruik makend van ingrediënten uit de keukenkast om zelf maskers te maken. Erg leuk om ‘dode’ tijd te doen vervliegen!

 

2) Actief zijn

 

Een wandeling van 30 minuten kan helpen om even het hoofd leeg te maken en je gedachten op een rijtje te zetten. Kleed je naargelang de weersomstandigheden zo comfortabel mogelijk. Je zal zien dat de extra zuurstof in je hoofd al helpt om zelfs het ergste dipje te overwinnen! Ook een korte sportactiviteit kan een mogelijkheid zijn. Dit hoeven niet per sé intensieve sporten te zijn, yoga of pilates zijn zeker ook leuke bezigheden.

 

3) Jezelf rust gunnen

 

Minstens net zo belangrijk als actief worden, is jezelf van tijd tot tijd een pauze gunnen. Er is niets verkeerd aan een dagje op de zetel doorbrengen met een dekentje en je favoriete serie op tv bekijken. Zeker bij slecht weer is dat één van de beste invullingen voor je dag. Maak het jezelf zo comfortabel mogelijk: zachte kussens, een dekentje, geurkaarsen, … Kortom creëer je eigen oase van rust en geniet!

 

4) Lekker koken en eten

 

Niet zo vanzelfsprekend voor mensen met een eetstoornis, maar wel erg belangrijk: je lichaam van de nodige voedingsstoffen voorzien. Zowel qua maaltijden als extra tussendoortjes mag je jezelf eten gunnen en ervan genieten. Je lichaam zal het je in dankbaarheid afnemen en je zal je eens zo krachtig en sterk voelen.

 

5) Soms gewoon even ‘nee’ zeggen

 

Het is zeker niet verkeerd om af en toe eens tijd te nemen voor jezelf. Je hoeft niet op alle verzoeken in te gaan. Wanneer je zelf door een moeilijke periode gaat, is het beter om een stap terug te zetten. Wanneer je jezelf uitput, heeft niemand meer iets aan je. Gun het jezelf dus om wanneer je er nood aan hebt, een verzoek af te wijzen.

 

Linda